Rejser og rapportager

Sofies Spisekammer på eventyr i Sydøstasien

Rejse
Normalt skriver jeg mest om den mad, som jeg laver og ikke så forfærdelig meget om, hvem jeg er, og hvad jeg går og laver, men det har jeg tænkt mig at lave lidt om på de næste par måneder.

Der er sket mange ting i mit liv det seneste år. Jeg er tilbage på universitetet efter at have været væk fra litteraturtosserne i bygning 21 på KUA i næsten to år – to år brugt på at læse i udlandet, være i praktik og arbejde fuldtid. Desuden er min kæreste gennem mange år og jeg gået fra hinanden, jeg flyttet og har fået nyt køkken, og Sofies Spisekammer har vokset sig større, end jeg i min vildeste fantasi havde forestillet mig – både i besøgstal, og i hvor meget den fylder i min hverdag, hvilket har været og stadig er helt fantastisk.

Inden specialet i litteraturvidenskab og virkeligheden kalder, har jeg besluttet at hive et par måneder ud af kalenderen og rejse på eventyr. Målet er undervejs at finde fornyet kærlighed og inspiration til spændende mad, fremmede køkkener og lækre råvarer, hvilket altid har været drivkraften bag min kærlighed til mad.

Jeg havde haft en ambition om at snyde lidt og lave nogle indlæg hjemmefra, men det har jeg simpelthen ikke nået. Til gengæld håber jeg på at lave en masse lækker mad undervejs, så I bliver forhåbentlig ikke helt snydt for opskrifter her i foråret. Jeg håber rigtig meget, at I har lyst til at følge med i mit eventyr, for jeg regner med at opdatere herinde, så både familie og venner, men også alle mine andre søde læsere kan læse med om min spændende rejse.

Den 3. marts flyver jeg til Bangkok med en enkeltbillet i lommen, min rygsæk på ryggen og kameraet i hånden, og så tager jeg den lidt derfra. Jeg skal i hvert fald tre uger til Vietnam og nok være en måned på Bali, men hvor eventyret ellers bringer mig hen vil tiden vise. Tips til sjove steder, tricks til at rejse nemmere, anbefalinger til gode spisesteder eller en hilsen hjemme fra andedammen vil blive modtaget med kyshånd – efterlad en kommentar på bloggen eller send mig en e-mail på sofie@sofiesspisekammer.dk, så bliver jeg rigtig glad!

Husk at I også altid kan følge med på instagram @sofiesspisekammer, hvor I kan følge den daglige action – eller mangel på samme. Jeg kan dog ikke garantere, at I ikke bliver grønne af misundelse over den fantastiske mad, de vidtstrakte bounty strande, lækre cocktails, smukke solnedgange og det hektiske storbyliv, som jeg skal ud at opleve.

Rejse1

12 kommentarer til “Sofies Spisekammer på eventyr i Sydøstasien”

Glæder mig til at følge din rejse i madens verden og den virkelige….
Pas godt på dig selv

Kære Jørgen

Mange tak for din besked – jeg skal nok passe på ude i den store verden 🙂 Jeg håber, at det bliver sjovt at opleve for mig og at læse om for andre!

Svar

nu har jeg selv boet i Malaysia og kan kun anbefale at tage dertil. Det er sådan et fedt og flot lang med en sammensmeltning af mange forskellige mennesker og kulture (og mad!) I sær street køknerne er værd at prøve (også i Thailand). Det er virkelig autentisk mad og super lækkert.

Kære Anne

Tusind tak for din besked og anbefalingen af Malaysia! Det vil jeg helt sikkert skrive mig bag øret. Jeg har ikke umiddelbart Malaysia på tapetet, men jeg vil helt sikkert overveje det, når jeg skal rejse videre fra Indonesien 🙂

Svar

Hvis du skal til Bali, så vil jeg foreslå, at du besøger Ubud, det er sådan en hyggelig by (og undgå Kuta, vedmindre du er til mange turister og meget larm). Når du er på Bali, så tag endelig et smut til Gili øerne, det er simpelthen det dejligste sted!
God tur!!

Hej Sofie

Mange tak for din besked og dine gode tips – Ubud og Gili-øerne står helt sikkert meget højt på ønskelisten, når jeg skal til Bali, så det er godt at høre, at der er andre, der er begejstrede 🙂

Kære Sofie!
Sikke et eventyr der venter dig! Jeg vil ønske dig en rigtig god tur med ønsket om mange rige oplevelser og god vind på rejsen! Jeg vil med glæde blive ved med at læse din blog. Jeg synes det bliver spændende at læse om dine oplevelser!
Mvh Ulrika

Kære Ulrika

Mange tak for din søde besked! Jeg er så glad for, at folk gerne vil læse med 🙂 Hav et dejligt forår!

Svar

Rigtig god tur – glæder mig til at læse om det! Har lige på det sidste brugt dine opskrifter til inspiration, nu er det bare ekstra bonus at du rejser ud og endda vil skrive om det – lidt som selv at være afsted, tak!
mange hilsener Anette

Glæd dig til Vietnam! Det er det bedste land, jeg var der i 2 måneder. så fedt. Vi var i ho-chi-ming og ude og se cu chi tunnels, fra vietnam krigen. fed oplevelse og se hvordan det var dengang. Mui ne er et rigtig lækkert sted at slappe af og utrolig smukt, men også lidt dyre fordi det er meget resort. Nha trang er festbyerne over alle byer, og rigtig dejlige strande. hoi an er den dejligeste by som du skal opleve og få syet alt dit tøj!! Var ikke selv i hue, men ville gerne have været det. Hanoi er en hyggelig storby, men hvis du skal opleve noget fedt, så tag til Sapa. Så smukt og anderledes, det er hele turen derop værd, synes jeg. Og i Nha trang synes jeg du skal på en easy rider tur, hvis du er bare lidt til motercykel og de oplever man får med det. De bedste 3 dage på hele min tur. Man oplever så meget af højlandet og hvordan de indfødte bor og kan ride på elefanter som der bliver passet godt på. Det er værd at overveje. En lidt lang smøre jeg fik skrevet der.
Men åber du får den bedste tur, er så misundelig!!!!

Kære Camilla

Mange tak for dine gode anbefalinger! Jeg er lige ankommet til Hanoi og er allerede helt forelsket i Vietnam – her er jo helt fantastisk! Jeg svælger i mad og i morgen smutter jeg til Halong Bay, inden jeg skal videre ned til Hoi An 🙂