Morgenmad Sødt

Skøn koldskål med hyldeblomst

Der er meget få ting, som jeg kan spise morgen, middag og aften, men koldskål er én af dem – det er bare indbegrebet af sommer og smager skønt! Jeg laver koldskål på halv kærnemælk og halv tykmælk, for så bliver den dejligt cremet. Rigeligt med friskrevet citronskal og en god stang vanilje er heller ikke til at komme uden om.

Jeg holder meget af hyldeblomst i koldskål som her og serveret med jordbær, ribs eller blåbær – så bliver det en rigtig sommerdessert, men prøv den også med rysteribs, med solbærsaft eller over havregryn til morgenmad. Normalt bager jeg selv mine kammerjunker, men her har jeg snydt lidt og købt van Hauens – de smager næsten hjemmelavet.

Koldskål med hyldeblomst

8 æggeblommer
1 l kærnemælk
1 l tykmælk
1-1,5 dl rørsukker
Skallen af en økologisk citron
Saften af ½-1 citron
Ca. 4 spsk hyldeblomstekstrakt
Kornene af en stang vanilje

Forslag til tilbehør
Jordbær
Rysteribs
Kammerjunkere
Solbærsaft
Ristede havregryn

Flæk vanijlestangen og skrab kornene ud. Riv skallen af citronen. Bland æggeblommer, sukker, citronskal og vanilje.

Koldskål, æg+sukker til piskning, juni 2013

Pisk til vaniljen er pisket ud i massen. Der er ingen grund til at piske sukkeret helt ud – det tager tid og giver ikke et nævneværdigt bedre resultat. Sukkeret skal nok blive opløst alligevel.

Tilsæt citronskallen og hyldeblomst og rør så kærnemælken og tykmælken i. Smag til sidst til med citronsaft og evt. lidt mere hyldeblomst og sukker.

Koldskål, pisket, juni 2013

Lad koldskålen trække på køl i et par timer. Rør den igennem og server fx med masser af jordbær, ribs og kammerjunkere.

Koldskål, færdig1, juli 2013

4 kommentarer til “Skøn koldskål med hyldeblomst”

Koldskål er også en farvorit her 🙂 prøv evt med lidt mynteblade fint hakket i, giver god smag også i kombination med jordbær og/eller citron 🙂

Hej Marie

Ja ikke? Jeg kan virkelig anbefale det varmt. Hyldeblomst giver en dejlig undertone – men det kan endelig ikke overdrives, for så bliver det lidt for sødt.

Bedste hilsner
Sofie