Sødt

Skøn jordbærtærte med mazarin

Jordbærtærte med mazarin, chokolade og vaniljeprikket creme

Hvis der er noget, som smager af dansk sommer og solskin, så må det være jordbærtærte. Jeg laver min på klassisk manér med søde, solmodne danske jordbær, masser af mazarin, god mørk chokolade og vaniljeprikket kagecreme – så bliver det bare ikke meget bedre, vel?

Jeg har efterhånden fået ret mange spørgsmål om min tærteform, og jeg kan godt forstå det, for det er den bedste og mest praktiske tærteform, jeg nogensinde har haft – og jeg har godt nok haft mange. Bunden er løs, så tærten er let at få op uden at den går i stykker, og formen har en noget nær uopslidelig teflon belægning, som ingenting sætter sig fast på. Jeg behandler den ikke pænt, for jeg har brændt karamel på i den et utal af gange, og jeg kommer den altid i opvaskemaskinen, men den er stadig som ny.

Jeg købte tærteformen i London for nogle år siden, fordi den virkede som lækker kvalitet og samtidig ikke var ret dyr. Lige siden har det ærgret mig, at jeg ikke købte to, for jeg har ikke kunne finde dem i Danmark. Heldigvis har jeg lige opdaget, at man kan købe den på Amazon, så jeg har allerede købt en ekstra til køkkenskabet. Du kan også erhverve dig tærteformen over dem alle lige her.

Jordbærtærte
Til 6 personer

En halv portion sød mørdej
En bakke (danske) jordbær
75 gram mørk chokolade
4 spsk. ribsgele

Mazarinmasse:
150 gram marcipan
100 gram blødt smør
100 gram rørsukker
2 æg
50 gram mel
Kornene af en halv stang god vanilje

Kagecreme:
3 æggeblommer
2 dl letmælk
50 gram rørsukker
Kornene af den anden halvdelen af den gode vaniljestang
2 spsk. maizena
2 blade husblas

Start med at lave mørdejsbunden. Når den har været i fryseren, så forbages den i 10-15 minutter ved 200 grader.

I mellemtiden laves mazarinmassen. Ælt marcipanen, sukker og vanilje, og tilsæt derefter det bløde smør lidt efter lidt, til det bliver en sammenhængende masse. Pisk så æggene i ét ad gangen og tilsæt til slut hvedemelet.

Tag den gyldne, forbagte tærtebund ud af ovnen og hæld mazarinmassen i.

Rabarbertærte, med mazarin, maj 2013

Bag tærten videre i yderligere 15-20 minutter, til mazarinmassen har sat sig og er gylden. Hak chokoladen fint og fordel den ud over den varme tærtebund, så den smelter. Smør eventuelt chokoladen lidt ud, hvis den ikke fordeler sig jævnt.

Jordbærtærte, bund med chokolade, august 2013

Til kagecremen starter man med at udbløde husblassen i rigeligt med koldt vand i 10 minutter. Bland så resten af ingredienserne i en tykbundet kasserolle og varm op til kogepunktet under omrøring. Lad cremen småboble i nogle minutter, indtil den er blevet ret tyk. Tag cremen af varmen. Knug vandet af husblassen, smelt den med det vand, der hænger ved og rør den i kagecremen. Overdæk med film og lad den køle af. Cremen bliver meget fast, men det er meningen.

Vaniljecreme til jordbærtærte

Fordel den kolde creme på tærtebunden. Nip og halvver jordbærerne og arranger dem pænt oven på kagecremen. Smelt ribsgeleen ved lav varme og fordel den med en pensel over jordbærerne.

Server for nogle meget heldige gæster!

Jordbærtærte med mazarin, chokolade og vaniljeprikket creme

Dette indlæg indeholder et affiliate link til, hvor man kan købe tærteformen, hvilket vil sige, at jeg får et lille beløb, hvis du køber en. Det er absolut ikke noget, som jeg bliver rig af, men det er med til at dække nogle af de omkostninger, der er forbundet med at drive Sofies Spisekammer.

13 kommentarer til “Skøn jordbærtærte med mazarin”

Hej Sofie!
Din veninde blev garanteret mægtig glad! Det ser vildt lækkert ud! Og flotte billeder af arbejdsproccesen. Det synes jeg selv er så svært at lave. Jeg lavede en ferskentærte med mazarin forleden dag, den blev også super god!
Mvh Ulrika

Hej Ulrika

Hun blev så glad – og solen skinnede, så det blev ikke meget bedre!

Tak for rosen af billederne – det er altid til svært med processbilleder, så det er godt at høre, at det lykkedes!

Bedste hilnser

Svar

Hej Sofie… Ser godt nok dejligt ud. Fryser man bare mørdejen og når man så skal bruge den, hvor længe før skal den tages ud af fryseren?
Nu nærmer bær tid sig jo heldigvis igen….. Mvh

Hej Charlotte

Jeg plejer ofte at fryse mørdejen i et tærtefad, så sætter jeg det bare direkte i ovnen, når tærten skal forbages og giver bunden ca. 5 minutter mere.

Hvis du fryser dejen ned, før du har rullet den ud, så er det bedst at lade den tø op i køleskabet natten over, men efter 2-3 timer ved stuetemperatur plejer den også at være til at arbejde med.

Svar

Arghhh smart… Havde ikke lige tænkt over at fryse ned i fadet… Mange tak -må kaste mig ud i projektet når jordbærene smager af sommer igen

Hej Sofie

Kan du uddybe dette afsnit en smule? Jeg er ikke så vandt til at bruge husblas 😉
“Knug vandet af husblassen, smelt den med det vand, der hænger ved og rør den i kagecremen.”

Hvordan smelter man den? Er det blot ved at røre den i kagecremen der stadig er varm?

Venlig hilsen Kenneth

Hej Kenneth

Undskyld det sene svar! Ja, det kan jeg selvfølgelig sagtens uddybe – når du har udblødt husblassen, så tager du bladene op, krammer dem lidt i hænderne, så det meste vand knuges af dem, og så kommer du husblassen i en pande over lav varme. Her smelter den så sammen med den smule vand, der stadig hænger ved. Det tager ikke ret lang tid, før den er smeltet og flydende, og så hældes den i kagecremen.

Svar

Hej Sofie. Din kage ser virkelig lækker ud og jeg tænker at give mig i kast med denne 🙂 Jeg har sammenlignet din opskrift med en anden, hvor jeg kan se at indholdet er nogenlunde det samme (din ser dog bedre ud) men den anden opskrift er til 8 personer. Jeg skal lave kagen til 8 personer og vil derfor høre dig om denne opskrift kan gå til 8 personer eller om jeg måske i stedet bare skal lave dobbelt op på din opskrift ? Håber du kan hjælpe 🙂
Mvh. Sarah

Hej Sarah